Kwas foliowy i jego rola w naszym organizmie

Kwas foliowy i jego rola w naszym organizmieKwas foliowy dosyć powszechnie występuje w naturze. Jest obecny w wielu produktach spożywczych. Jednak często cierpimy na jego niedobór, co może przynieść poważne konsekwencje. Czym jest kwas foliowy? Dlaczego jest tak ważny dla naszego zdrowia i przede wszystkim dla ciężarnych? Gdzie możemy go znaleźć?

Kwas foliowy – niezbędna witamina

Witamina B9, czyli kwas foliowy to substancja, która została wyodrębniona w 1941 roku. Jest to jasnożółta substancja, która łatwo rozpuszcza się w wodzie. Jest jednak bardzo wrażliwa na wysokie temperatury oraz światło słoneczne. I właśnie mimo swojej powszechności, poprzez poddawanie produktów roślinnych, w których jest obecna, obróbce cieplnej, niewiele udaje się jej przetrwać. Witamina B9 to substancja egzogenna, czyli taka, która nie jest wytwarzana w naszym organizmie.  O niedobór kwasu foliowego w organizmie człowieka jest więc bardzo łatwo. Przyczyniają się do tego przede wszystkim diety składające się z produktów wysoce przetworzonych. A kwas ten jest niezwykle ważny dla naszego zdrowia. Przede wszystkim bierze udział w wielu procesach metabolicznych. Dzięki niej dochodzi w organizmie do procesu budowy oraz regeneracji komórek. Ma również duże znaczenie w profilaktyce antynowotworowej, a także zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia oraz chorób neurologicznych, jak Alzheimer oraz demencja starcza czy depresja.

Najważniejszy dla ciężarnych

Utarło się, że kwas foliowy biorą tylko kobiety w ciąży (http://www.swiadomemacierzynstwo.com/). Jednak niedobór może dotknąć i przez to szkodzić również innym osobom, nie będącym w stanie błogosławionym. Niemniej jednak należy podkreślić, że kwas foliowy dla osób ciężarnych to substancja bardzo ważna. Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na kwas foliowy wynosi około 0,2 mg. Z kolei kobiety w ciąży potrzebują go 0,4 mg na dobę. Taka suplementacja jest w tym okresie na tyle ważna, że zaleca się ją jeszcze w okresie starania się o dziecko. Jest bowiem niezwykle potrzebna w pierwszym dniach ciąży, kiedy dochodzi do pierwszych podziałów komórek, a ciężarna może jeszcze nie wiedzieć o swoim stanie. Kwas foliowy odpowiednio suplementowany w okresie przed i w czasie ciąży zmniejsza ryzyko powstania wad cewy nerwowej, czyli między innymi bezmózgowia, rozszczepu kręgosłupa, przepukliny oponowo-rdzeniowej nawet o 75%. Zmniejsza również ryzyko wystąpienia rozszczepu podniebienia oraz wad wrodzonych serca. Witamina ta zmniejsza również ryzyko powstania anemii u ciężarnych. Dawkowanie witaminy B9 w okresie ciąży powinno być ustalane indywidualnie przez lekarza prowadzącego. Zależy ono bowiem od kilku czynników, jak obciążenie genetyczne wystąpieniem wady cewy nerwowej czy przyjmowanie leków przeciwpadaczkowych.

Kto jeszcze potrzebuje kwasu foliowego?

Oczywiście wszyscy. Jednak są wśród nas tacy, którzy przez stosowanie używek lub schorzenia chorobowe tracą go więcej niż osoby zdrowe. Dietę bogatą w kwas foliowy lub jego suplementację powinny więc stosować palacze, osoby spożywające alkohol, kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną, młode dziewczyny w wieku dojrzewania, osoby w podeszłym wieku, osoby z niedoborem witaminy C oraz żelaza, osoby z przewlekłymi chorobami układu pokarmowego, a także zażywające leki przeciwpadaczkowe.

Gdzie znajdziemy kwas foliowy?

Kwas foliowy bardzo powszechnie występuje przede wszystkim w owocach i warzywach, ale też innych pokarmach, jak ryż, kiełki pszenicy, żółtka ja, wątróbka cielęca. Znajdziemy do w  szpinaku, szparagach, fasoli, cykorii, rzepie, brokułach, pomarańczach, awokado.

Jak rozpoznać niedobór kwasu foliowego?

Gdy w naszym organizmie brakuje kwasu foliowego możemy czuć się przewlekle zmęczeni, być roztargnieni i drażliwi, mieć kłopoty z zapamiętywaniem oraz doświadczać zaburzeń trawienia i biegunek. Oczywiście to tylko objawy, a skutki niedoboru są dużo poważniejsze, dlatego warto oprócz stosowania diety bogatej w kwas foliowy, przyjmować dodatkowo witaminę B9 w postaci syntetycznej, nawet 5-15 mg dziennie.

Share Button

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *