Suplementy w ciąży – po które warto sięgnąć?

Suplementy w ciąży - po które warto sięgnąć?

Suplementy w ciąży – po które warto sięgnąć?

Którymi suplementami diety warto wspierać się podczas tych wyjątkowych dziewięciu miesięcy? Podpowiadamy.

1. Kwasy foliowy

O tym, że należy przyjmować go w ciąży, wie chyba każda przyszła mama. Warto, żebyś wspomagała się nim już od momentu, gdy dowiesz się, że spodziewasz się dziecka. Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników każda ciężarna powinna przyjmować go do końca ciąży oraz w trakcie karmienia piersią.

2. Witamina D3

Normalnie blisko 90% zapotrzebowania na witaminę D3 pokrywa słońce, bo ta witamina powstaje pod wpływem promieni UV w skórze. Jednak w okresie zimowym lub w pochmurne dni, słońca jest zbyt mało, aby organizm mógł wytworzyć odpowiednią ilość witaminy D3 w ten sposób. Wtedy warto rozważyć suplementy diety dla kobiet w ciąży zawierające witaminę D3. Poziom witaminy D3 możesz sprawdzić za pomocą badania krwi.

3. Kwas DHA

Jest bardzo ważny dla prawidłowego rozwoju maluszka, zwłaszcza rozwoju jego mózgu, gdyż spożywanie kwasu dokozaheksaenowego (DHA) przez matkę wspomaga prawidłowy rozwój mózgu u płodu i niemowląt karmionych piersią. Kwas DHA naturalnie znajduje się w rybach morskich i słodkowodnych, ale pamiętaj, że nie wszystkie są zalecane w ciąży. Gdy nie masz ich zbyt dużo w diecie lub jesteś weganką, warto przyjmować suplementy diety dla kobiet w ciąży.

4. Żelazo w ciąży

Nie każda przyszła mama musi je przyjmować. Jednak czasami aby wspomóc utrzymanie odpowiedniego poziomu tego składnika, lekarz może zalecić jego suplementację. Zwłaszcza, że w okresie ciąży zapotrzebowanie na żelazo zwiększa się aż o połowę. Dobrze przyswajalne żelazo znajduje się w czerwonym mięsie. Niestety to znajdujące się w roślinach to zupełnie inny rodzaj żelaza, który jest gorzej przyswajany przez organizm, więc jeśli jesteś weganką, po konsultacji z lekarzem, warto sięgnąć po  suplementy diety dla kobiet w ciąży.

5. Suplementy dla weganek

Jeśli nie jesz produktów pochodzenia zwierzęcego, oprócz większego zapotrzebowania na żelazo i kwas DHA, warto pomyśleć o ich suplementacji po konsultacji z lekarzem również innych składników odżywczych, np. witamin z grupy B, wapnia oraz innych kwasów omega-3.

6. Probiotyk ginekologiczny w ciąży

W ciąży warto również szczególne dbać o równowagę mikrobiomu jelitowego, a także mikrobiomu dróg rodnych. Aby dostarczać dobrych bakterii w układzie rodnym przyjmuj probiotyk ginekologiczny w ciąży. Zastanawiasz się, czy to na pewno bezpieczne i czy można brać probiotyki w ciąży? Tak, zwłaszcza te dedykowane ciężarnym, lecz oczywiście zawsze warto skonsultować się z lekarzem.

Bibliografia:

  1. http://perinatologia.umed.pl/wp-content/uploads/2018/02/56597-143992-2-PB.pdf
  2. http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf
Share Button

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *